واکاوی "متن گرایی" در پنجاهمین کارگاه شعر آهنگ دیگر

واکاوی
پنجاهمین نشست تخصصی شعر "آهنگ دیگر " با حضور شاعران استان در سالن اجتماعات حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد
شنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
کد خبر :  ۱۵۳۹۵۶

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، در پنجاهمین کارگاه شعر حوزه هنری "متن‌گرایی در شعر معاصر" مورد بررسی قرار گرفت.

دبیر کارگاه، با اشاره به "پیشینه" این اصطلاح در ادبیات جهان گفت: متن گرایی در نیمه دوم قرن بیستم ، پایه کار نقد ادبی نوین قرار گرفت. براین اساس در انگلستان و آمریکا رویکردهای تازه ای با نام "متن محوری و واکنش خواننده" بوجود آمد که بیش از همه خواننده در مرکز بررسی‌های ادبی قرار می‌گیرد.

ّغلامرضا ابراهیمی افزود: رویکرد متن‌گرایی به تاثیر از فلسفه پدیدار شناسی و علم تفسیر و تاویل متون ادبی پدید آمد. این مکتب با آثار ژرژپوله بلژیکی، ژان پی‌یر ریشار فرانسوی و شان ژاک روسوی سوییسی به نقد ادبی رو نمود و اوج گرفت.

وی با توجه به اهمیت متن گرایی خاطرنشان کرد: بر اساس نظر دریدا ، پاسخ هر پرسش را باید بدون توجه به عوامل برون متنی، در خود متن و اثر ادبی جستجو کرد.

شاعر و منتقد هم استانی  اضافه کرد: توجه به متن مستلزم آن است که مؤلف بی‌داعیه باشد و برای خود در برابر متن و بیرون از آن، جایگاه استوار قائل نشود.

ابراهیمی تصریح کرد: متن همچون کودک یتیمی است که پس از تولد از مهر پدر جدا گشته و بر روی پای خود حرکت می‌کند.

در ادامه دبیر کارگاه به نقد و تحلیل شعری از بهراد باغبانی‌نیک پرداخت و گفت: توجه به فرم و ساختار ، تصویرپردازی، کشف و میدان دید تازه، رعایت اقتصاد کلمه و بهره گیری از روایت از جمله ویژگی‌های است که سبب ارتباط موثر این شعر با خواننده می‌گردد.

در پایان کارگاه هر یک از شاعران هم استانی سعیده سلیمی ، زهرا فولادی هلیله ، الناز رشیدی ، محمد ابراهیمی ، مسعود عرب زاده و زینب وطن خواه آخرین اشعار خود را قرائت کردند و در مورد زیبایی شناسی اشعار آنان به نقد و تحلیل نشستند.

گفتنی است کارگاه شعر آهنگ دیگر  دوشنبه هرهفته ، ساعت ۱۷:۳۰ در سالن  فرهنگسرای حوزه هنری استان بوشهر ،میزبان شاعران و ادب دوستان است.

ارسال نظر