چهل و هشتمین کارگاه شعر "آهنگ دیگر" در بوشهر برگزار شد

چهل و هشتمین کارگاه شعر
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر در چهل هشتمین کارگاه شعر آهنگ دیگر مؤلفه‌ی " زبان تولیدی و زبان مصرفی و نقش آن در ادبیات معاصر" مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
کد خبر :  ۱۵۳۵۸۷

دبیر کارگاه، ابتدا با تعریفی از " زبان تولیدی و نقش آن در زیبای شعر" گفت: زبان پویا همیشه در حال تولید واژگان است و کار شاعر احیای واژگان مرده است.

غلامرضا  ابراهیمی با اشاره به دیدگاه "هایدگر" درباره زبان و شعر خاطرنشان کرد: شعر، کمالِ زبان است، گوهر شعر را باید از طریق زبان تولید و چشم‌اندازهای تازه آن یافت.

ایشان افزود: امروزه آنچه در شعر بیش از هر چیز به چشم می آید و نظر منتقد و شاعران و مخاطبان را به خود جلب می کند، هجوم بی امان به ساختار معمول زبان است.

غلامرضا ابراهیمی همچنین افزود شاعر خلاق شاعریست که از زبانِ روزمره و معنا رسانی که روزانه در داد و ستد وزندگی تکلم می شود فاصله بگیرد و با تخیل نیرومند خود دست به تولید زبــان نو بزند.

ابراهیمی در ادامه گفت: رسالت شاعر امروز این است که با شکستن هنجارهای معمولِ زبانی و ایجاد زبانی خارج از نُرم مصرفی و گزارش‌گونه روزمره، مفاهیم و حسیات تازه‌ای بسازد که تا پیش‌ازاین در زبان وجود نداشته است.

دبیر کارگاه افزود: هم‌زمان بافاصله گرفتن از وجه گزارش‌گونه و صرفا "معنارسان" زبان روزمره، اقدام به ساخت و سازهای زبانی کند؛ در این ساخت و سازهای زبانی است که او به ساختار و موجودیت "زبان"، حسیات و مفاهیمی می‌افزاید که برای مخاطب تازه است و تا پیش از خواندن شعر، مشابه آن حس و مفهومِ ذهنی را تجربه نکرده است.

ابراهیمی ادامه داد: برای ایجاد تحوّل و تازگی در شعر، شاعر باید در ساختار کلام نوعی دگردیسی را بوجود آورد و زبان را از روال طبیعی خارج کند تا به" برجسته سازی" دست یابد.

وی با اشاره به شعری از بهراد باغبانی نیک گفت: این شعر ریشه در دانش ادبی شاعر دارد که شاعر سعی می کند با بکارگیری زبان تولیدی دست به نو آوری زند.

ابراهیمی با اشاره به" روایت پریشی " در این شعر افزود: روایت مندی، جزیی نگری، هنجارگریزی و سپیدخوانی از جمله مولفه هایی است که شاعر با بهره گیری از آن ها در ارتباط با مخاطب موفق بوده است.

در بخش پایانی کارگاه، شاعران هم استانی بهراد باغبانی نیک، احمد جمعه پور، زهرا تعجب، مهدیه ماندگار نصب، سبحان زنگی، عبدی پور، مسعود عرب زاده و... آخرین سروده های خود را قرائت کردند و در مورد زیبا شناسی اشعار آنان به نقد و تحلیل نشستند.

گفتنی است کارگاه شعر آهنگ دیگر  دوشنبه هرهفته، ساعت 18:30در سالن فرهنگسرای حوزه هنری استان بوشهر کنار درب خروجی سینما ، با رعایت دستورالعمل های بهداشتی میزبان شاعران و ادب دوستان است.

 

ارسال نظر