کارگاه شعر "آهنگ دیگر"

کارگاه شعر
کارگاه شعر " آهنگ دیگر" با محور آشنازدایی در شعر معاصر در بوشهر برگزار شد
پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
کد خبر :  ۱۵۳۴۶۵

در چهل هفتمین کارگاه شعر آهنگ دیگر " آشنازدایی در شعر معاصر " موردنقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، در این نشست مدرس کارگاه، ابتدا با اشاره به تعریفی از آشنایی‌زدایی در ادبیات فارسی گفت: آشنایی‌زدایی به معنای "زدودن غبار عادت و پویایی نگاه شاعر در دریافت و ادراک آدمی" است.

غلامرضا ابراهیمی با اشاره به پیشینه این اصطلاح افزود: آشنایی‌زدایی مهم‌ترین کلیدواژه فرمالیست‌هاست که اولین بار توسط " شکلوفسکی" منتقد روسی مطرح شد و بعدها موردتوجه ساختارگرایانی چون " یاکوبسن و تیتیانوف "قرار گرفت.

وی ادامه داد: آشنایی‌زدایی نوعی هنجار گریزی است که به آفرینش زاویه دید غیرعادی و روابط تازه میان پدیده‌ها کمک می‌کند.

ابراهیمی با اشاره به زبان هنجار ادامه داد: در زبان هنجار، دریافت ما از واقعیت‌ها بی‌روح و خودکار می‌شود؛ وظیفه ادبیات است که ما را قادر می‌سازد تا با کمک عناصر زیبایی‌شناختی، در برابر اشیاء و واقعیت‌ها دریافتی تازه و متفاوت داشته باشیم.

این شاعر آیینی در ادامه ضمن اشاره به انواع آشنایی‌زدایی در "سطح زبان، مفهوم و شکل‌های ادبی" خاطرنشان کرد : آشنایی‌زدایی این امکان را به شاعر یا نویسنده می‌دهد تا با برجسته کردن عناصر متن، به کشف دوباره اجسام و تعریف دوباره از پدیده‌ها نائل شود.

در پایان کارگاه هر یک از شاعران هم استانی بهراد باغبانی، الناز رشیدی، زهرا فولادی هلیله، مسعود عرب زاده و زهرا تعجب آخرین اشعار خود را قرائت کردند و در مورد زیبایی‌شناسی اشعار آنان به‌نقد و تحلیل نشستند.

گفتنی است کارگاه شعر آهنگ دیگر  دوشنبه هر هفته، ساعت ۱۸ در محل فرهنگسرای حوزه هنری استان بوشهر کنار درب خروجی سینما، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی میزبان شاعران و ادب دوستان است.

ارسال نظر