گفتاری از کوروش زارعی درباره هنر انقلاب اسلامی/

هنر انقلاب باید هنر صدور انقلاب باشد

هنر انقلاب باید هنر صدور انقلاب باشد
هنرمندان متعهد، تحصیل کرده و انقلابی زیادی داریم که بار هنر انقلاب را به دوش می‌کشند، پس هنر انقلاب باید هنر صدور انقلاب باشد. ما می‌توانیم انقلاب‌مان، فرهنگ‌مان، اعتقادات‌مان، باورهای‌مان و اتفاق‌های مهمی که در این سی‌وهشت سال در انقلاب خودمان رقم زدیم و مقابل استکبار و استعمار ایستادیم را به تمام دنیا تزریق کنیم.
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
کد خبر :  ۱۱۹۲۶

 «هنر انقلاب» به هنری گفته می‏ شود که بتواند ارزش‌های فرهنگی انقلابی اسلامی ایرانی را نه تنها در جامعه خودمان توسعه و انتشار داده و به آن بپردازد که به نظر من هنر انقلاب باید صادر شود و به گونه ای باشد که قابلیت انتقال به دیگر کشورهای دنیا را داشته باشد.حضرت امام(ره) وقتی انقلاب ما به پیروزی رسید، همواره یک جمله داشتند و می‌گفتند «باید انقلابمان را به جهان صادر کنیم» و به دلیل اینکه امام(ره) خودش در درجه اول یک شخصیت فرهنگی بود تا یک چهره سیاسی و با دستاورهای فرهنگی خود انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند، با توجه به این موضوع، چون امام(ره) نتیجه قدرت فرهنگ و هنر را در پیروزی انقلاب اسلامی ایران دیده بود، بارها گفته است که «این انقلاب، توان آن را دارد که به کشورهای جهان صادر شود».

من معتقدم که فرهنگ و هنر جزو ابزارهای مهمی هستند که می‌توانند انقلاب ما را صادر کنند و شاهد هستیم که در طول سال‌های بعد از انقلاب اتفاق‌های مهمی در هنر این مرز و بوم رقم خورد که سر منشأ آن انقلاب و همت انقلابی است که پشت آثار هنری انقلاب بعد از پیروزی بهمن سال 57 شد.

 به همین دلیل سینمای شریف ما در دنیا معرفی شد. مدتی بعد از آن تئاتر و ادبیات ما به دنیا معرفی شد. ما توانستیم بگوییم که تئاتر، ادبیات، شعر و هنرهای تجسمی قوی و غنی‌ای داریم. نگاهی جدید و متفاوتی بعد از انقلاب در شعر و رمان و ادبیات ما شکل گرفت. لذا هنر انقلاب هنری است که باید قابلیت صدور داشته باشد. هنر انقلاب باید به گونه‌ای باشد که قابلیت صدور و توان تأثیرگذاری در دنیا را داشته باشد و ریشه فرهنگی اسلامی ایرانی خودش را به نمایش بگذارد.
آن موقع هست که می‌توانیم بگوییم هنر انقلاب توانسته نقش خودش را ایفا کند.در سال‌های اخیر هم تمام تلاش کسانی که در عرصه هنر انقلاب کار می‌کنند همین بوده است. تا حدودی هم توانستیم تلاشمان را به ثمر برسانیم اما کافی نیست و باید بیشتر کار کنیم. چشم اندازی که حضرت آقا برای اداره جهان اسلام و کشورهای اسلامی در مدیریت جهان اسلام ترسیم کردند، مسیری است که با فعالیت هنر انقلاب می‎تواند هموار شود و به پیشروی آن کمک نماید.دستاورد انقلاب‌های کشورهای اسلامی که تحت عنوان بیداری اسلامی شکل گرفت، از همین مسیر ترسیمی رهبری ایران بوده است. این دستاوردها توانست تأثیر فرهنگی خودش را روی مردم کشورهای اسلامی بگذارد و این اتفاق‌ها را در کشورهای اسلامی رقم بزند.
یکی از سیاسیون و فرهنگیان مصری، آن زمانی که همه مردم کشور مصر در میدان التحریر قاهره تجمع کرده بودند، به ایران سفر کرده و خدمت مرحوم فرج‌الله سلحشور آمده بود و به وی می‌گفت: «آقای سلحشور، سریال یوسف پیامبر شما در اتفاقات انقلابی ما در مصر نقش داشت. در شرایطی که مبارزات انقلابی مردم شدت گرفته بود، وقتی سریال یوسف پیامبر پخش می‌شد مردم به تماشای این سریال می‌نشستند. سریال یوسف پیامبر در شور انقلابی مردم مصر نقش بسزایی داشت». این اتفاق، اتفاق کمی نیست که هنر انقلاب در حال رقم زدن است.به نظر من اگر ما روی این ماجرا کار مضاعف داشته باشیم می‌توانیم به چشم‌اندازی که حضرت آقا در مدیریت جهان اسلام مد نظر قرار دادند برسیم. هنرمندان متعهد، تحصیل کرده و انقلابی زیادی داریم که بار هنر انقلاب را به دوش می‌کشند، پس هنر انقلاب باید هنر صدور انقلاب باشد. ما می‌توانیم انقلاب‌مان، فرهنگ‌مان، اعتقادات‌مان، باورهای‌مان و اتفاق‌های مهمی که در این سی‌وهشت سال در انقلاب خودمان رقم زدیم و مقابل استکبار و استعمار ایستادیم را به تمام دنیا تزریق کنیم.
این مبارزه طلبی و زیر بار ظلم نرفتن، این مبارزه با ظلم، این دفاع از حق و حقوق خود در حوزه داخلی و بین‌المللی و این ایستادگی و مقاومت در مقابل قدرت‌های بزرگ، جزو رهاوردهای هنر انقلاب است. با آثار هنری و فرهنگی خود می‌توانیم جهان اسلام و حتی خارج از جهان اسلام را با پیامدهای فرهنگی و هنری و دستاوردها انقلاب آشنا کنیم.تحقیق و پژوهش چه در علم، چه در فرهنگ و هنر، چه در سیاست و در کل پژوهش به ما نشان می‎دهد که کمی‌ها و کاستی‌های ما چیست. ضعف و قوت‌های ما کجاست و این باعث می‌شود که برای حرکت رو به جلو کمک کننده باشد. همیشه پژوهش و تحقیق در هر عرصه ای به آن عرصه یاری رسانده است و هنر هم از آن مستثنا نیست. هر چه ما کار پژوهشی انجام دهیم، آن را موفق‌تر و با برنامه‌تر می‌توانیم پیش ببریم.
در نتیجه زودتر به هدف می‌رسیم. لذا پژوهش همیشه مفید بوده و هیچ‌گاه بازدارنده نبوده است. تحقیق و پژوهش همیشه کمک می‌کند که چرخه‌های کار سریعتر و بهتر حرکت کنند.اکثر هنرمندان تراز اول ما در هر گرایشی، انقلابی هستند. همه آن ها در این انقلاب رشد کرده‌اند. اکثراً در این انقلاب رشد و پرورش یافتند، تحصیل کردند و فرصت آزمون و خطا پیدا کردند. و الان سینماگران موفق، تئاتری‌های موفق، نویسندگان موفق، تجسمی کارهای موفق، آهنگ‌سازهای موفق و پژوهشگران موفقی هستند.انصافاً هنر ما قبل از انقلاب اینقدر جلو نبود. اگر هنر ما رو به رشد بوده و در حال پیشتازی است و مرزهای بین‌المللی را  پشت سر می‌گذارد. این از برکت انقلاب است. همه عرصه‌های کشور ما اعم از سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، علمی، نظامی و هر عرصه دیگر مرهون انقلاب هستند. تمام دستاورهای بزرگی که در عمر کوتاه انقلاب داشته‌ایم در حد بین‌المللی است.انقلاب ما آدم‌های زیادی را تربیت کرده و رشد داده است. انقلاب ما به آن ها فرصت آزمون و خطا داده داست. ما هزینه‌های زیادی کرده‌ایم تا بزرگانی در کارگردانی، شعر، تجسمی‌، تئاتر و غیره تربیت کنیم. پس حالا زمان آن رسیده است که از آن ها استفاده کنیم و در مسیر هنر انقلاب در سراسر جهان به کار ببریم. آدم‌های کارآمد و توانمند زیادی داریم که حرف‌های بسیاری در بُعد بین‌المللی دارند. لذا من متعقدم تعداد هنرمندان انقلابی ما قابل توجه است و باید به آن ها بیشتر محبت کنیم و آن ها را به سوی خود جذب کنیم. ممکن است گاهی با بی‌مهری‌هایی روبه‌رو شده باشند اما مطمئن هستیم که پذیرای ما در صورت مهر و محبت هستند و قابلیت جذب برای کار و فعالیت در حوزه های هنری خود را دارند.پیگیری بیشتر مسئولان در جذب هنرمندان انقلابی لازمه سرعت بیشتر هنر انقلاب است. هنرمندان نیازمند توجه و محبت از سوی مسئولیت هستند و آنچنان که نیازمند حمایت معنوی هستند به حمایت مادی نیاز ندارند، نه اینکه نباید حمایت مادی شوند و باید این امر هم با جدیت پیگیری شود اما بیش از آن به حمایت های معنوی و توجه نیازمندند. بسیاری از این هنرمندان انقلابی را حوزه هنری پرورش داده و آدم‌های بزرگی که در عرصه هنر کشور هستند را سعی کنیم که حفظ کنیم و هنرمندانی که کمی از ما دور شده‌اند را نیز سعی کنیم دوباره همکاری‌هایمان را آغاز کنیم.خانواده حوزه هنری بسیار قدرتمند است و افراد توانمند و قدر بسیاری در خانواده خود دارد اما باید محبت بیشتری از سوی ما برقرار شود تا آن ها به خانه خود بیایند و به فعالیت بپردازند.
خیلی از هنرمندان بزرگ کشور در حوزه هنری کار خود را آغاز کردند و رشد یافتند.  حال که زمان بهره برداری از آن‌هاست ما باید آن ها را جذب کنیم و به خانه خودشان برگردانیم، به آن ها امکانات دهیم و حمایتشان کنیم، تا هنر انقلاب ما قدرتمندتر شود. کما اینکه در حال حاضر هم هنرمندان انقلابی بسیاری زحمت هنر انقلاب را بر دوش دارند اما ظرفیت و پتانسیل گسترش فعالیت‌های هنر انقلاب را داریم پس باید در این زمینه بیشتر تلاش کنیم.هم‌زمان با هفته هنر انقلاب در مراکز استانی در بخش تئاتر استان‌ها برنامه خواهیم داشت. اجرای نمایش‎های صحنه ای و خیابانی در استان‌ها از جمله این فعالیت‌ها است. همچنین دفاتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد به همین مناسبت در استان‌های خراسان رضوی، گیلان و البرز افتتاح خواهد شد. در تهران نیز در بخش صحنه‌ای نمایش «نوک مگسک زیر دشمن» به کارگردانی مهدی رحیمی در تماشاخانه ماه و نیز دو نمایش خیابانی با عنوان «نوازش جوجه تیغی» به کارگردانی علی‌محمد رادمنش و نمایش خیابانی «فیش» به کارگردانی رستا رضوی هم‌زمان با هفته هنر انقلاب اسلامی به اجرا در خواهد آمد.منبع: پایگاه خبری حوزه هنری

ارسال نظر