دبیر کارگاه شعر حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر:

تصویر نحوه‌ خاصی از ظهور یک شی در ذهن انسان است

تصویر نحوه‌ خاصی از ظهور یک شی در ذهن انسان است
دبیر کارگاه شعر حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر گفت: شاعران از انواع تصاویر استفاده می‌کنند تا شعرشان جان تازه بگیرد. تصویر نحوه‌ خاصی از ظهور یک شی در ذهن انسان است.
پنجشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴
کد خبر :  ۱۰۳۷۷۴

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، دبیر کارگاه، در بیست ونهمین نشست تخصصی شعر آهنگ دیگر حوزه هنری، به بیان شگردهای بدیع تصویری در ادبیات پرداخت و با اشاره به تعریف تصویر از دیدگاه "ازرا پاوند" گفت: تصویر آن چیزی‌ است که گرهی فکری و عاطفی را در لحظه‌ای از زمان خلق کرده و سبب التذاذ در مخاطب می‌شود.

غلامرضا ابراهیمی افزود: تصویر نحوه‌ خاصی از ظهور یک شی در ذهن انسان است. یعنی طریقه‌ خاصی که شعور انسانی به وسیله‌ آن یک شیء یا پدیده را بازآفرینی می‌کند.

وی با اشاره به جایگاه تصویر در شعر اضافه کرد: در ادبیات و به ویژه شعر، وقتی از تصویر حرف می‌زنیم منظور آنچه با چشم می‌بینیم نیست؛ بلکه منظور زبان و عناصر سازنده آن اعم از واج‌ ها، سازه ها و کلمات و جملات است که با امکانات بلاغی همراه می شود.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: شاعران از انواع تصاویر استفاده می‌کنند تا شعرشان جان تازه بگیرد. آن ‌ها از طریق زمان، فضا و بیان یک تجربۀ احساسی برای درگیر شدن مخاطب می‌سازند.

وی ادامه داد: با آفریدن تصویر می‌توان الهام‌بخش بود و احساسات خواننده را تحریک کرد. اشعاری که از تصاویر پویا و ملموس بهره می‌برند، بیشتر در ذهن مخاطب می‌مانند و خواندن آن‌ها هم لذت‌بخش‌تر است.

دبیر کارگاه در مورد شیوه بکارگیری تصویر افزود: شاعر باید برای ایجاد تصویر، واژه‌ها و ریتم و موسیقی را طوری برگزیند که بهترین شکل ممکن در ذهن مخاطب تجسم یابد.

ابراهیمی تصریح کرد: در ادبیات تپنده معاصر "جزیی نگری، وارونه سازی، سپیدنگاری، نمای دور و نزدیک، رفت و‌آمد ذهن وعین، زاویه‌گردانی و...." از جمله شگردهای بدیع تصویری هستند که در جاودانگی یک اثر نقش ویژه ایفا می کنند.

در بخش دوم کارگاه شعری از محمد مرادی و سعیده سلیمی از اعضای آهنگ دیگر مورد نقد و تحلیل قرار گرفت. همچنین فرح  راوردشیری، علیرضا کاشف، محمد امینی، ارسلان خرم‌پور، زهرا تعجب و زهره آبانگاه به خوانش آخرین سروده‌های خود پرداختند.

 

ارسال نظر