بوشهر دارای جغرافیای ادبیات خیزی است

بوشهر دارای جغرافیای ادبیات خیزی است
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: ما باید تاریخ ادبیات و شعر خود را پاس بداریم و به صورت مکتوب پژوهش داشته باشیم. استان بوشهر دارای جغرافیای ادبیات خیزی است و هر قسمت آن دارای سوژه و موضوع است.
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۲
کد خبر :  ۱۰۳۷۰۳

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری در نشست شعر آیینی شاعران استان بوشهر که به مناسبت هفته بزرگداشت مقام مادر برگزار شد، افزود: انقلاب اسلامی ایران آمده است که به ادبیات حیات آسمانی محتوا بدهد که یکی از مظاهر آن اشعار آیینی و حماسی است یعنی این ودیعه الهی در خدمت تعالی انسانی است.

وی با بیان اینکه استان بوشهر در عرصه هنر و ادبیات یک استان فوق العاده ای است اشاره کرد: ما باید تاریخ ادبیات و شعر خود را پاس بداریم و به صورت مکتوب پژوهش داشته باشیم.

آیت الله صفایی بوشهری با اشاره به رسالت شاعران ادامه داد: لذا یک شاعر در جغرافیای استان بوشهر به راحتی می تواند بر بال شعر نشیند و حرکت کند و در حال حاضر شعر ما دوره گذار را طی می کند و یک نسل نو را تجربه می کنیم.

وی با اشاره به اهمیت شعر بیان کرد: شعر یک مقوله‌ای است که با آغاز عطا بیان از ناحیه خدا به انسان شروع شده و اکنون کهن ترین هنر انسانی است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر ادامه داد: شعر زیباترین شکل بیان داشته و داده انسان است که از جان برمی‌خیزد و به جان می نشیند و در طول تاریخ ماناترین بیان انسان است به همین جهت همواره شعر در تمام گونه‌های خود حتی گونه‌‎های علمی، ماندگار و موثر بوده و مورد توجه عموم مردم  و اصحاب دانش و فضل بوده است.

آیت الله صفایی بوشهری اظهار داشت: شعر، برخاسته از شعور است؛ شعوری که شاعر در خودش معماری کرده و از پنجره شعر آن را بیان می‏ کند.

وی افزود: شعر عصاره لحظه‌های فهم و شعور شاعر است و برای شناختن یک شاعر، باید به شعر آن نگاه کرد.

آیت الله صفایی بوشهری شعر را گویاترین پنجره فهم شخصیت شاعر دانست و گفت: شعر همچنین یک ودیعه ویژه الهی است که خدا در بین بشر گروهی را این چنین توانایی داده که گویا، زیبا و شیوا سخن را بیان کنند و با شعر خود در تاریخ مانا باشند.

امام جمعه بوشهر افزود: شعر و بیان، قداست دارد زیرا که هدیه خداوند است و شاعران باید با تلاش خود آن عظمت و قداست شعر استان را حفظ کنند و با اهمیت دادن به شاعران جوان به آن حیات بالنده دهند.

وی تصریح کرد: نثر چه مسجع و چه غیر مسجع در تاریخ ادبیات جهان جایگاه فوق العاده ای داشته ولی هیچگاه مانند شعر نقش آفرینی نکرده و مورد توجه نبوده است به همین خاطر شعر، از گهواره تا گور، زبان گویای انسان است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر اظهار داشت: شعر با زندگی انسان عجین است و زندگی بدون شعر زیبایی های انسانی ندارد و در تمامی محافل چه عمومی و خاص همیشه شعر نطق شیرینی آن محفل بوده و شعر زیباترین جاذبه برای قلب مخاطب و موثرترین بال برای به پرواز درآمدن ذهن مخاطب است.

آیت الله صفایی بوشهری ادامه داد: شعر فوق العاده تاثیرگذار است چنان قالب و محتوا در کنار هم ایجاد تاثیر می‏کنند که اگر در یک محیطی انسان سخنی بگوید، دلیل آن را می‎خواهند ولی چنانچه شعر باشد کسی دلیلی از آن نمی‌خواهد.

وی با بیان اینکه شعر تیری موثر برای قبول قلب مخاطب است، ادامه داد: شعر در تمام زبان‏ های دنیا شعر همیشه یک گستره و پهنا داشته که همه جامعه را صید کرده و بعید است که انسانی با فطرت خود در دام صید شعر قرار نگرفته باشد مگر اینکه از فضای روحانی انسانی دور باشد.

آیت الله صفایی بوشهری با اشاره به اینکه یک صفحه استدلال با یک شعر بیان می شود و موثر تر است گفت: شعر در زبان های فارسی و عربی که دارای ظرفیت های بالای شعری است بخاطر شرایط خاص زیستی مشرق زمین و تاریخ آن همیشه نقش مهمی در فضای زندگی انسان ایفا کرده است و اگر غم، مقاومت، حماسه، صلح و قهر در این منطقه بوده همواره به صورت شعر بیان ‌شده است.

وی گفت: به همین خاطر منطقه مشرق زمین منطقه طلوع و حیات شعر است و شعرنیز هیچ وقت نمی میرد و شاعر به اندازه حیات شعرش زنده می‎ماند.

امام جمعه بوشهر افزود: نکونامی شاعر به تولید اوست و تا اثر وی هست نکونامی شاعر نیز در جامعه وجود دارد و ارزش شعر با تمامی قالب هایی که دارد به محتوای آن است.

آیت الله صفایی بوشهری ضمن اشاره به شهادت سپهبد قاسم سلیمانی افزود: این نکته خیلی قابل توجه است که انسان محصول فکر و عمل خودبوده و کسی که همچون سردار شهید سلیمانی، در اوج ارزش شد چنان اوج می گیرد که گویی دنیا او را معطل کرده است. او مرغ باغ ملکوت است ولی در قفس خاکی نگه داشته شده و رویه آن پرواز است.

وی ادامه داد: وقتی که این انسان به شهادت می رسد آن را پل پرواز می داند. لذا اگر شاعر بخواهد در جهان و محیط پیرامونش تاثیر گذار باشد و به رشد و بالندگی آسمانی برسد، باید مثل شهید سلیمانی قبل از آن که آسمانیش کنند، آسمانی شود. آن وقت شعرش نیز شعر آسمانی می شود.

آیت الله صفایی بوشهری با اشاره به برگزاری کارگاه های شعر بیان کرد: باید به مقوله ادبیات، هنر و شعر فوق العاده توجه کنیم و با ایجاد همین کارگاه ها استعداد و طبع شاعر تجلی پیدا می کند.

وی با اشاره به شعر محلی گفت: شعر محلی ما چون از عمق صمیمیت و صداقت است بسیار تاثیر گذاربوده و در این رابطه نیز باید به آن توجه کرده و اشعار را حفظ کرد و به زبان معاصر انتقال داد.

*بوشهر استانی است که می تواند به وسیله هنر مقاومت در کشور جلوه گر شود

رئیس حوزه هنری استان بوشهر در نشست شعر آئینی شاعران استان بوشهر با عنوان "باید قوی شویم" گفت: تلاش حوزه هنری این است که شعرهای آیینی، حماسی و ادبیات داستانی را تقویت کند.

امید پارسایی فر با اشاره به ظرفیت های استان بوشهر اشاره کرد: بوشهر استانی است که می تواند به وسیله هنر مقاومت در کشور جلوه گر شود و برای این مهم نقش شاعران و هنرمندان نقشی بی بدیل است.

وی افزود: در این رابطه از ابتدا سال جاری تاکنون ۲۸ نشست کارگاه شعر در بوشهر و شهرستان ها و همچنین ۱۴شب شعر با موضوعات مختلف اشعار گویشی، طنز، دفاع مقدس، عاشورا و شهدا در سطح استان برگزار شده است.

پارسایی فر اظهار داشت: تاکنون ۲ دبیرخانه دائمی چون شعر دفاع مقدس "حماسه دریا" و شعر عاشورایی "از عرشیان نینوا" در حوزه هنری تاسیس شده که به صورت دائم در حال دریافت آثار هستند.

وی با اشاره به رسالت حوزه هنری انقلاب اسلامی ادامه داد: نگاه این نهاد به تمامی شهرستان های استان بوشهر است و نشست‌های شعر برگزار می‌شود. بخش دیگری از فعالیت، انتشار آثار شاعران است که سالانه حداقل سه کتاب منتشر می شود و فروردین ماه در هفته هنر انقلاب نیز ۲ کتاب شاعران هم استانی منتشر خواهد شد.

در این نشست زهرا تعجب، فاطمه میرزایی، فخر السادات تقی زاده، اسکندر احمدنیا، غلامرضا ابراهیمی، علی حسین جمالی، بهراد باغبانی نیک، محمد مرادی، محمد امینی، دانیال زارع، اکبر قربانی، خداداد علامی، محمد ابراهیمی، سید حسن شجاع و عقیل نجار اشعاری را در حضور نماینده ولی فقیه در استان سرودند.

 

ارسال نظر